Fogra kleurruimte eciCMYK.icc voor uitwisseling van kleur
Al weer een nieuwe norm voor de omzetting naar drukwerk of is er deze keer wat anders gelanceerd door het European Color Initiative (ECI)?
De grafische industrie is net gewend geraakt aan de nieuwe normen Fogra 51 (PSO Coated_v3.icc) en Fogra 52 (PSO UnCoated_v3.icc).
Hele volksstammen werken zelf nog in Fogra 39 voor coated vellenoffsetdruk – oftewel het “oude” ISO Coated_v2 (eci).icc profiel.
En nu hebben we Fogra 53 – een CMYK uitwisselingskleurruimte, ook wel genoemd eciCMYK.icc; dit profiel al weer enige tijd via www.ECI.org te downloaden. De claim is om tot een min of meer apparaatonafhankelijke CMYK kleurruimte te komen.
Maar…. wat is daarvan de toegevoegde waarde?
Gaan we nu niet meer in RGB of CIELab werken, maar allemaal weer in (eci)CMYK?
Het doel van een apparaat onafhankelijke kleurruimte is om een – noem het maar – “kleurenvergaarbak” te creëren. Een tussenstap waar alle input naar toe geconverteerd wordt. En dat is prima, want dat geeft eenheid en overzicht in wat je aan het doen bent als beeldprofessional.
Daarom wordt bijvoorbeeld ook cameraRGB vertaald naar AdobeRGB na processing van de RAW-data. Niet het beste alternatief, maar wel het meest geaccepteerde alternatief. Uiteraard is ook AdobeRGB niet apparaat onafhankelijk. De consistentie is daarmee afhankelijk van het insluiten van het ICC-profiel in het bestand, zodat een kleurwaarde waarmee bijvoorbeeld rood wordt opgebouwd ook visueel altijd dezelfde kleur rood blijft.
Het enige échte apparaat onafhankelijke kleurmodel is CIELab. Dit is absolute spectrale data van de kleur. Al vanaf begin jaren negentig zijn we begonnen om CIELab geaccepteerd te krijgen als model om in te werken of om in op te slaan in een beeldbank. Samen met Henk Gianotten en Stefan Menningh van de firma Tetterode hebben we destijds hele beeldbanken opgebouwd in CIELab voor de grote supermarkten in Nederland. Software als LinoColor / JobAssistant speelde een grote rol in de conversie naar CIELab en op ons colormanagement forum DiamontNet uit die tijd werd druk gediscussieerd over dit topic.
En dan is er nu eciCMYK (FOGRA53), waarbij het doel is: “werk vanaf het begin in je ruime CMYK kleurruimte en voer voor het drukgereed maken van de bestanden een conversie uit van CMYK naar CMYK.
Wat is eciCMYK?
eciCMYK (FOGRA53) is een CMYK-uitwisselingsprofiel dat zich richt op kleurcommunicatie op het gebied van drukwerk.
Het profiel breidt het bereik uit van de Fogra51/52 kleurenruimten die specifieke afdrukprocessen en omstandigheden vertegenwoordigen (papier, raster, enz.).
De onderliggende karakterisatie meetset FOGRA53 werd ontwikkeld met het oog op de ontwikkeling van hulpmiddelen voor een media-onafhankelijke workflow.
Met het gebruik van eciCMYK wordt dus gestreefd naar een apparaat-onafhankelijke CMYK kleurruimte! Duidelijk is dat deze werkwijze enkel en alleen kan gaan werken als er een heel groot draagvlak voor is om dit te gaan gebruiken en dat alle opmaak in eciCMYK gedaan zou worden.
Uiteraard heeft eciCMYK een groot kleurengamma om alle relevante klassieke uitvoerstandaarden te kunnen omvatten. Da’s een hele mond vol, maar dit betekent dat alle gekozen papiersoorten binnen de ISO12647-2 standaard binnen eciCMYK moeten vallen.
Je hebt dus te maken met één grote kleurruimte in CMYK, welke is bedoeld als tussenstap en niet als doel kleurruimte.
De intentie is om het resultaat niet te helder en niet te saai weer te geven – zoals het ECI dat uitdrukt.
Citaat van het ECI
Het voordeel van het gebruik van een CMYK-kleurruimte voor uitwisselingen is om in één kleurruimte te ontwerpen.
Een proefafdruk dient voor de kleurcommunicatie met de drukwerkinkoper – in tegenstelling tot afzonderlijke testafdrukken op basis van een bepaald type drukpers of op basis van papiersoort.
Zodra de klant de kleurkwaliteit goedkeurt, kunnen alle noodzakelijke kleurconversies naar specifieke afdrukvoorwaarden worden uitgevoerd, beginnend met eciCMYK.
Maar dan is mijn vraag: als de klant deze kleurkwaliteit van het “apparaatonafhankelijke” eciCMYK heeft goedgekeurd en er vervolgens een conversie wordt uitgevoerd – handmatig of via DeviceLink technologie – naar de conventionele normen uit het ISO12647-2 op één van de gedefinieerde papiersoorten, hoe betrouwbaar is dan de eciCMYK proef nog met zijn (te) grote gamut in relatie tot het drukwerk?
Het is eigenlijk alsof je een proef in AdobeRGB maakt en vervolgens een PSO_Uncoated_v3 proef levert!
IK DENK DAT HIER NOG VEEL DISCUSSIE OVER GEVOERD GAAT WORDEN!