Colormatching vanaf je grafische werkplek is de eerste stap

Colormatching vanaf je grafische werkplek is de eerste stap

een neutrale werkomgeving, een grafisch en gekalibreerd beeldscherm en een egaal verlichte ruimte geven veel comfort en voorspelbaarheid

Verlichting en inrichting volgens ISO en NIDF norm is de eerste stap in kleurcommunicatie


 

Colormatching: Vergelijk tussen beeldscherm en print begint bij inrichten van je werkplek

Met een klant was ik in gesprek over het maken van een profiel voor zijn inkjet printer. De klant gaf aan dat het er voor hem om ging dat het eindresultaat van de profilering er toe zou leiden dat hij uit zijn printer krijgt wat hij op zijn scherm ziet, maar dat dit tot op de dag van vandaag nog nooit gelukt was.

  1. Mijn eerste vraag was of zijn scherm dan gekalibreerd was.                  Dat was het geval, zei hij. Met een Spider.
  2. Op mijn tweede vraag – met welke parameters dat gedaan was – kon de klant me geen antwoord geven.                                                                  Geen idee welke kleurtemperatuur, gamma, contrast en helderheid.

Dat bracht mij er toe om het nut van kleurnormen in de fotografische en grafische industrie weer eens onder de aandacht te brengen.
Wat zijn de afspraken binnen de beroepsgroepen? Wat is goed; wat is fout?
Hoe lever je aan en wissel je bestanden uit?


Onderstaand citeer ik uit de basis van de NIDF en de ISO 3664:2009 normen die voor kleurbeheer van belang zijn:

De fotograaf levert een RGB-bestand, dat aan een paar eisen moet voldoen: 

• Het bestand moet altijd een ICC-profiel bevatten.

De voorwaarden om volgens de NIDF-norm te kunnen werken zijn: 

• De inrichting en de verlichting van de werkplek waar de monitor staat om de foto’s te beoordelen:

Op basis van ISO norm 3664:2009 neutrale kleuren, uitsluitend normlicht met een kleurtemperatuur van 5000K, een lichtintensiteit tussen 32 en 64 Lux.

• Het instellen van de kleurweergave van de monitor zelf, het kalibreren en maken van een monitor-profiel.

  Standaard is tegenwoordig een gamma waarde 2,2 voor het beeldscherm, maar denk ook aan de juiste whitepoint, contrast en helderheid.

• Het instellen van de gebruikte software, om op de juiste manier met de kleurinformatie en profielen om te gaan.

 

                      

 

 

Toepassing in de dagelijkse praktijk

Het is mijn ervaring dat inrichting van de werkplek een punt is wat door veel (foto-)grafische professionals onderschat wordt.

Vanuit mijn bezoeken aan de vele bedrijven zie ik daar 3 varianten in:

1. werkplek is ingericht conform de normen van NIDF en ISO3664:2009

2. werkplek met variabel omgevingslicht en compensatie van de lichtsterkte ingesteld op de monitor

3. werkplek is ad hoc ingericht binnen een “normale” kantoor omgeving

 


Omdat voorkomen beter is dan genezen, en de betrouwbaarheid van de profielen er niet beter op wordt door steeds de helderheid te tweeken blijf ik van mening dat een juiste inrichting van de werkplek nog altijd de beste optie is.

Niet alleen voor de profielen overigens, maar ook voor de eigen beleving. Natuurlijk kun je op de iMac de functie “automatische aanpassing helderheid” aanvinken, en ook je Eizo ColorGraphics scherm heeft een sensor die steeds een aanpassing kan doen. Maar dat neemt niet weg dat bijvoorbeeld tegenover of naast een raam zitten een heel vervelend effect kan hebben op je kleurweergave. Denk aan glare (invallend licht); denk aan tegenlicht (raam achter je monitor).

Ook heb ik klanten die het duurste Eizo 27” CG scherm – hardwarematig gekalibreerd – op 1,5 meter tegenover een oranje muur opstellen – het nederlands elftal zou er jaloers op zijn.

In ons streven naar een zo optimaal mogelijke WYSIWYG situatie (what you see is what you get) loop ik er vaak tegenaan dat de mooiste ICC-profielen die ik maak in eerste instantie totaal worden neergesabeld door mijn klant.

Debet hieraan is niet het ICC-profiel zelf maar verkeerde omstandigheden op de grafische werkplek. Pas als deze geoptimaliseerd zijn wordt pas kleurbeoordeling mogelijk en de kwaliteit zichtbaar van prints.

Omdat we hier anno 2017 steeds vaker tegenaan lopen zijn we begonnen met werkplek advies als extra dienst aan te bieden. Twijfel je over je eigen grafische werkplek?
Vul onze checklist in voor een goed advies, of maak een afspraak voor een inventarisatie…..

In 2018 met z’n allen op weg naar een goede colormatching!


TOP-5  meest voorkomende aandachtspunten m.b.t. de werkplek:

  • onjuiste kleurtemperatuur en/of lichtsterkte van het omgevingslicht
  • muren, plafond in de ruimte niet neutraal van kleur waardoor reflectie op
  • beeldscherm is gekalibreerd maar met niet correcte parameters
  • opstelling van werkplek met beeldscherm heeft geen constante verlichting
  • beeld-applicaties foutief ingesteld of zonder kleurbeheer

Om een grotere bewustwording te creëren heeft KLEURPROFIEL.COM / IMPROVE COLORMANAGEMENT een  “Werkplek Checklist” opgesteld.

Deze is te downloaden via onze website: www.kleurprofiel.com/werkwijze.php

of aan te vragen via het contactformulier www.improve-cm.com/contact


Wil je advies over de inrichting van je grafische werkplek of wil je deze optimaliseren? Neem dan contact met ons op voor een geheel vrijblijvende offerte. Zoals altijd staan we je graag te woord!

Gepubliceerd op

8 januari 2018

Tags voor dit bericht
colormatchingISO 3664:2009kleurbeoordeling