Kleurinstellingen – kies je sRGB, Adobe RGB of eciRGB?

Kleurinstellingen – kies je sRGB, Adobe RGB of eciRGB?

Download PDF

Kleurinstellingen – kies ik voor sRGB, AdobeRGB of eciRGB?

Wat ik zie bij veel bedrijven is dat de kleurinstellingen in de programma’s die gebruikt worden vaak nog een ondergeschoven kindje zijn. Vaak wordt er onbewust gekozen voor een instelling die door de software programmeur als default is gekozen. En dat kan tot grote kleurafwijkingen en teleurstellingen leiden.

Beeldbewerkings- en DTP programma’s worden ingesteld op werkruimtes voor RGB, CMYK en grayscale. Een al lang voortdurende discussie in fotografenland is welke RGB-werkruimte – editing space – er gekozen dient te worden tijdens het bewerken van de beelden. Ik zie ze allemaal voorbij komen! Maar wat is nu de beste (…mits die al bestaat)?

Wat we willen is zo weinig mogelijk te hoeven instellen en een zo groot mogelijke kleurruimte en dynamisch bereik hebben. En het allerliefst zouden we apparaat onafhankelijk willen zijn. Oké, om dit in goede banen te leiden gaan we even een paar stappen terug en beginnen we bij de bron van iedere fotograaf – de camera. Of meer specifiek, de chip in de achterwand en de kleurruimte die deze kan laten zien.

 

Kleurinstellingen, camera’s & kleurruimtes

De digitale camera van tegenwoordig heeft een grote kleurruimte, en ondanks dat je in de instellingen in je camera kiest voor sRGB of AdobeRGB, is de vingerafdruk van je camera een andere dan de 2 genoemde editing profielen. Er vind dus al een omzetting plaats in de achterwand van het grote camera-RGB profiel naar een editing-RGB profiel – zie afbeelding:

 

kleurinstellingen

 

Als je kiest voor het sRGB profiel, dan kies je voor een wat kleinere kleurruimte.

Het sRGB is lang geleden tot stand gekomen door vele RGB apparaten zoals beeldschermen en scanners, via Colormanagement software te middelen tot een “standaard RGB profiel”, want dat is waar de “s” voor staat. Die standaard is vrij klein. Betekent dit dat sRGB bij voorbaat al een foute instelling is? Nee, dat hoeft niet. Dit ligt aan het doel wat je nastreeft met de fotografie.

 

  • Fotografeer je alleen maar producten voor een internet webshop? sRGB is hier een prima keuze, je bent goed bezig!
  • Fotografeer je portretten die als een fine-art foto afdruk worden geprint? Dan is sRGB niet de beste oplossing.

 

Maar geen nood, we kunnen dat verbeteren (we heten niet voor niets Improve Colormanagement).

 

AdobeRGB of eciRGB is hier een betere keuze in je kleurinstellingen! Maar waarom?

Het antwoord is heel simpel: omdat je zo weinig mogelijk van je kleurruimte wilt verliezen. Want wat je hebt weggegooid aan kleurinformatie, kun je niet meer terug toveren.

Adobe RGB en eciRGB zijn beide groter dan sRGB en zijn daarmee meer geschikt als editing space voor wie het maximale aan saturatie, toonweergave en dynamisch bereik uit zijn of haar beelden wil halen. Zoals gezegd, ieder profiel heeft zijn voor- en nadelen.

In de loop der jaren is Adobe RGB een standaard geworden voor beeldbewerking, zowel in de camera als in beeldbewerking programma’s als Photoshop en Lightroom. Dat wil echter niet zeggen dat er geen betere alternatieven zijn. Zo heeft het European Color Initiative een RGB editing profiel gemaakt dat eciRGB heet en eigenlijk voor hetzelfde doel wordt gebruikt als Adobe RGB.

Algemeen kan gezegd worden dat als het eindproduct (ook) in druk moet gaan verschijnen het eciRGB profiel iets betere overlap heeft ten opzichte van de drukinkten dan AdobeRGB dat heeft. Onderstaande afbeeldingen maken dat duidelijk.

 

Afbeelding A – AdobeRGB versus Fogra39

3d weergave kleurprofiel

Afbeelding B – eciRGB versus Fogra39

 

Het diagram toont aan dat op de B+ as AdobeRGB niet iets binnen de grenzen van het drukwerk profiel valt en daar mogelijk een geringe afwijking kan veroorzaken. Het eciRGB zit “wat ruimer in zijn vel” en heeft overal ruim voldoende kleurruimte over ten opzichte van de drukinkten.

In de praktijk zal dit vaak niet tot problemen leiden, maar de verschillen zijn duidelijk. En ik hoop dat de camera achterwanden in de toekomst naast sRGB en AdobeRGB ook een selectie mogelijkheid hebben voor eciRGB.

 

In het volgende artikel gaan we het hebben over apparaat afhankelijk of apparaat onafhankelijke kleuren! Heb je nog vragen naar aanleiding van deze blog? Ga dan hier naar ons contactformulier.

Voor meer informatie over kleurinstellingen in Adobe software klik je op deze link

Gepubliceerd op

8 mei 2017

Tags voor dit bericht
color managementfogra 52ISOWYSIWYG